Міжнародне розслідування, проведене агентством Reuters, викрило діяльність невеликої новозеландської страхової компанії Maritime Mutual, що керується британською родиною, яка протягом багатьох років забезпечувала критично важливим страхуванням «тіньовий флот» танкерів, що перевозили санкційну нафту Ірану та Росії на десятки мільярдів доларів до Азії. Ця діяльність фактично допомагала Москві та Тегерану фінансувати свою політику та військові бюджети, обходячи жорсткі західні санкції, інформує Завтра.UA.
Життєво важливе страхування для «тіньового флоту»
«Тіньовий флот» — це сотні танкерів, які приховують свою торгівлю, перевозячи вантажі з країн під санкціями. Щоб увійти в порти світу, судну необхідне страхування захисту та відшкодування збитків (P&I), яке покриває шкоду людям, майну або навколишньому середовищу. Maritime Mutual, під керівництвом 75-річного британця Пола Ранкіна та його родини, надавала це критично важливе покриття суднам, що транспортували:
- Іранську нафту та енергопродукти на суму щонайменше $18,2 мільярда з листопада 2018 року.
- Російську нафту та енергопродукти на суму $16,7 мільярда з грудня 2022 року.
За оцінкою експертів, Maritime Mutual у певний момент застрахувала майже кожний шостий танкер тіньового флоту, який потрапив під санкції західних урядів. Колишній спеціаліст Мінфіну США Девід Танненбаум назвав компанію одним із «великих гравців» у цій галузі, підкресливши, що без такого страхування судна не можуть працювати навіть у російських та іранських портах.
Стрімке зростання доходів на тлі санкцій
Згідно з документами, дохід Maritime Mutual різко зріс після відновлення санкцій США проти Ірану у 2018 році. Якщо до 2018 року продажі зростали в середньому на 9,5% на рік, то з 2019 року дохід збільшувався в середньому на 41% на рік, досягнувши $108,5 мільйона минулого року. Найбільше зростання (60%) відбулося у 2023 році, першому повному році дії російських санкцій.
Розслідування та обшуки в Новій Зеландії
Наразі Нова Зеландія розпочала розслідування щодо діяльності Maritime Mutual через підозри у сприянні порушенню санкцій, відмиванню грошей та фінансуванню тероризму. Про це раніше не повідомлялося.
- 16 жовтня поліція Нової Зеландії обшукала офіси Maritime Mutual в Окленді та Крайстчерчі, а також приватний будинок, вилучивши документи. Поки що кримінальні звинувачення не висунуті.
- Слідчі в Новій Зеландії співпрацюють з міжнародними партнерами, включаючи США, Велику Британію та Австралію.
У відповідь на запити Reuters, компанія Maritime Mutual категорично заперечила будь-яку діяльність, що порушує міжнародні санкції, та заявила про «політику нульової толерантності» до їх порушень. Проте, 21 жовтня, рада директорів компанії вирішила припинити надавати страхове покриття будь-якому судну, ідентифікованому як частина тіньового флоту, а також тим, що перевозять російську нафту чи нафтопродукти.
Підтримка великих гравців та занепокоєння перестраховиків
Страхова схема Maritime Mutual була підтримана великими західними перестраховиками, які брали на себе ризик високих виплат у разі аварій. Це:
- Німецька Munich Re Group (найбільший перестраховик світу).
- Німецька Hannover Re.
- Британські MS Amlin та Atrium.
Ці компанії, а також брокери Aon та Lockton, також можуть зіткнутися з ризиком заходів примусового виконання, оскільки перестраховики зобов’язані дотримуватися санкцій. Компанія MS Amlin вже заявила, що припинила відносини з Maritime Mutual.


Звіт Reuters не зробив незалежних висновків щодо законності діяльності Maritime Mutual, але виявив, що багато застрахованих нею суден тепер перебувають під санкціями, а деякі з них мали покриття навіть після внесення до чорного списку.
Нагадаймо, раніше було ухвалено 19-й пакет санкцій: ЄС націлився на $100 мільярдів російського ЗПГ та «тіньовий флот».